Една от главните цели на международен лагер ЛъкиКидс е, приучаването на децата да работят в екип. Изграждането на партньорство между напълно непознати личности за кратък период от време не е лесна работа. Предимството е, че работим с млади характери, които бързо се адаптират в непозната обстновка (бързо, но не винаги лесно), имат широко разбиране за света и отворен мироглед.
За да проследим приятелствата на децата след лагера, първо трябва да разкажем за създаването им по време на лагера.
Първият ден от всяка смяна е опознавателен и предназначен за запознаване, сплотяване и адаптиране. При пристигането си в лагера, децата първо свикват с новата среда и език, след това с новите възрастни, които се грижат за тях и накрая с новите съ-лагерници.
Екипът на лагера е в постоянна връзка с родителите в този ден. Основните причини:
- Когато детето идва за първи път, е важно да получим възможно най-много информация за неговия характер и личност от хората, които го познават най-добре.
- За детето това е първи ден, в който то остава без мобилно устройство – за съжаление в днешно време това е ключов фактор.
- През целия ден следим психо-емоционалното състояние на детето и информираме родителите, за да могат и те да подпомогнат процеса на адаптация, когато се чуят с него вечерта.
Какви занимания има в ден 1 и каква е тяхната цел:
- Обиколка на хотела и запознаване с всички помещения – опознаване на средата.
- Представяне на екипа от учители и аниматори – показваме се кои сме и казваме кой с какво се занимава.
- Запознаване с правилата на лагера – много важен момент, в който децата разбират, че всъщност правилата са направени за тяхно спокойствие и сигурност и всички са защитени.
- Запознаване със личните стаи и новите съквартиранти – момент, в който всяко дете да може да се почувства „у дома“ и да се запознае с останалите деца в стаята, защото там те ще бъдат микро – екип.
- Провеждане на тест в образователните стаи – запознаване отблизо с екипа на учителите.
- Вечерни игри с аниматорите – опознаване с екипа от аниматори, колективни игри.
До края на първия ден, всяко от децата вече има мнение – кого харесва и кого не харесва. Опитът показва, че това мнение се променя 2-3 пъти за целия престой.
До края на втория ден почти всички деца вече имат приятели, които много харесват. Фактът, че децата са без телефони подпомага изключително много опознавателния процес. А всяка вечер, когато мобилните устройства вече са в ръцете им, започва обмен на акаунти в социалните мрежи и телефонни номера.
Всички дейности до края на лагера, целят да сплотят децата в няколко екипа, като екипите умишлено се променят през деня:
- Всеки ден децата се комбинират в различни групички по маси, за да се хранят
- Децата спят в стаи с други деца, които са посочили предварително или са разпределени с някого спрямо пола, възрастта и интересите си, посочени във въпросника
- Децата учат английски език спрямо нивото, на което са и това е друг екип
- В самите часове по език, децата се разпределят в мини-екипи, в които създават тематичните си презентации
- Децата играят всеки следобед в групи по интереси, различни от образователните групи по английски език
- Децата се возат в микробусите отново групирани в определени екипи
- Целия лагер играе вечерни игри заедно
В международен лагер ЛъкиКидс имаме деца от цялата страна и чужбина. Често се случва деца, които живеят в един и същи град, да се запознаят на лагера и да останат приятели и за в бъдеще със срещи и игри на живо извън лагерното време.
Често се случва цели семейства да се сприятелят на лагера. Случва се и деца, които са имали конфликти по време на лагера, накрая да се обявят за най-добри приятели и да поддържат дългогодишно приятелство.
Децата, които редовно посещават лагера не се придържат единствено към създадените вече приятелства. Във всяка смяна те създават нови такива и групичките се сплотяват и порастват с годините.
Тъй като информационните технологии помагат да се поддържат приятелства от разстояние, децата се уговарят предварително в коя смяна да дойдат на лагера, за да са заедно и да се видят през лятото. За тях единствената алтернатива за среща на живо е срещата на лагера. Имаме такива дългогодишни приятелства, които са създадени по време на лагера и продължават през годините.
Освен приятелства помежду си, децата търсят контакти и с аниматорите и учителите на лагера. От съображения за сигурност (на децата), всички колеги поддържат ограничен контакт с децата, но никога не отказват приятелство.
Понякога децата търсят съвети за английския език от тях през годината или споделят лични преживявания, свързани с употребата на езика. Често се случва деца да питат любимите си учители и аниматори в коя смяна ще работят, за да дойдат и те тогава.
Ние разбираме кой с кого се уговорил да бъде на лагер по въпросниците на децата, защото в тях те посочват с кого искат да спят в една стая, а понякога и с кого искат да са в една група по интереси.
Дългогодишният ни опит показва, че приятелствата в лагера продължават дори и след като децата вече не посещават лагера, защото са пораснали.
Лагерните приятелства могат да бъдат безценни, трайни и хармонични.