Стратегиите за преподаване на чужд език могат да се отнасят към една от следните езикови области:
- Фонетика или науката за звуковете
- Морфология или науката за частите на речта
- Лексика или науката за думите
- Синтаксис или науката за строежа на изречението
- Стилистика или науката за подреждането на думите в красив и правилен текст.
Фонетични стратегии
Започваме от фонетиката, тъй като звуковете са първите части на един език, с които се запознава всяко дете или начинаещ в езика.
Произнасяне на звуковете, както звучат
Една от най-успешните стратегии до този момент е тази, с която се учи произношението на звуковете, така както звучат в ежедневната ни реч. Постепенното им сглобяване в думи, прераства в първи опити за четене и след практика, се превръща в истинско четене.
Визуализация
Друга изключително добра стратегия е визуализацията. Тя може да бъде направена чрез използването на флаш-карти. Флашкартите могат да съдържат не само звукове, но и трудни за буквално четене думи, така наречените “sight words” или думи, които се запомнят наизуст. Флашкартите помагат на детето да визуализира думичките и да ги припомня ежедневно.
Римуване
Използват се често срещани думи, които се римуват. По този начин учащите запомнят за дълго време звуковете и самите думи.
Техниката на създаване на собствени рими е още по-успешна за усвояването на звуковете и думите, тъй като ученето чрез правене задейства дълготрайната памет.
Морфологични стратегии
Части на речта
Учат се всички части на речта:
- съществителни имена
- глаголи
- прилагателни имена
- наречия
Граматически времена
Използват се всички времена като се започва от сегашно просто време и познанията се надграждат в по-сложни граматически времена.
Други морфологични форми
Изучават се:
- умалителни форми
- съюзи
- представки
- наставки
- окончания
Лексикални стратегии
Използване богатството на езика
Разглеждат се всякакви езикови средства, които да представят езика в цялата му пълнота и разнообразие. Тук говорим за използване на неутрална (например ежедневна) и експресивна лексика (например – поетична).
Пряко/преносно значение
Стратегията за запознаване с думи с ограничена употреба, синоними, антоними и други, е изключително важна за усъвършенстването на езика. Запознаването с прякото и преносното значение на думите е ключ към усъвършенстването на езика.
Синтактични стратегии
Различни видове изречения
Изучаването на различни видове изречения е важна стратегия в езиковото обучение. Тя представлява следващо ниво на обучение по английски език.
Това е стратегия, с която се изучават и употребяват различни по строеж и вид изречения по цел на общуването и по състав (съобщителни, въпросителни, възклицателни, подбудителни и т.н.).
Игрова стратегия
В много голяма част от обучението по език се включват разнообразни обучителни езикови игри. Те представляват най-пряката връзка с подсъзнанието и затова носят бързо разбиране и още по-успешно запаметяване.
Една от най-популярните езикови игри е познаването на дума с дадени първа и последна буква (т.нар. бесеница); друга също така популярна игра е казване на дума и измисляне на дума с последния й звук. Обикновено и двете игри се играят в група.
Песента, приказката и стихотворението като езикова стратегия
Песента е римувана реч. Тя е лесна за възприемане, приятна за възпроизвеждане и всеки може да й се наслади емоционално. Използвана е непрекъснато в обучението, както на деца, така и на възрастни. Песните, стихотворенията и римушките са средства за непрекъснато езиково въздействие.
Стилистични стратегии
Стилистичната стратегия включва изучаването и използването на езикови средства за художествено обогатяване на речта като:
- Метафори
- Епитети
- Сравнения
- Символи
- Хиперболи
- Ирония
- Инверсия
- Реторични въпроси/обръщения
- Възклицания
- Повторения
- Градация и много други.
Стратегия с включване на литературни произведения
Не на последно място е употребата и разглеждането на литературни произведения, които са на подходящо езиково ниво за съответната група изучаващи.
Най-добре е разкрито езиковото богатство от писатели и поети, родени с този език. Те са майстори на речта и докосването до тяхното творчество, води не само до езиково усъвършенстване, но и носи удовлетворение и наслада.