Описание на процеса на изготвяне и представяне на урока
Разработването на един урок е строго индивидуално и творческо занимание. Съществува една обща структура и някои правила, които всеки професионалист би трябвало да следва. Като един дългогодишен преподавател, аз мога да дам моята рецепта за разработка и представяне.
Описание на процеса
Темата
Всеки урок е свързан с определена тема, която е ключовия момент, от който тръгвам. Темата може да бъде част от раздел, тоест част от по-голяма тема или самостоятелна тема.
Тя е изходната и опорна точка през целия урок. Тя включва и множество подтеми, които аз като преподавател, мога да включа или не, в зависимост от образователната рамка, която следвам.
Пример: Урок на тема “Живот край езерото”
Най-напред раздробявам темата на по-малки теми: т.е. Животът край езерото със сигурност включва:
- Животински и растителни представители, проследяване на тяхното развитие през различните сезони, хранене, развитие и размножаване,
- Вид и състав на водата в езерото,
- Със сигурност включвам и влиянието на хората и техните дейности върху тази еко-система,
План на урока
Един добър професионалист, колкото и да е добър, използва план на урока, не импровизира. Това е този момент, в който подреждаме материалите, последователността на дейностите и уточняваме методите, за да не настъпи хаос по време на час.
Във всеки един урок има такъв момент, който учителят може, а може и да не използва: индуктивният метод на обучение. Това е начина, при който учениците могат сами да предложат в каква посока да протече урока.
Когато урокът се провежда на това ниво, вероятността за разбиране и прилагане на знанията е най-голяма. Индуктивният подход изисква голяма опитност и много добро познаване на темата, а също и разнообразни ресурси.
Важно е структурата да съдържа въведение в темата, същинска част, заключение и обратна връзка. Начинаещият учител може да изработи подробен план на урока, включващ думите, с които се обръща към децата и евентуалните отговори.
Ресурси и подготовка на материалите
В наши дни урокът не може да бъде представен като скучна история, която учителят разказва пред учениците. Този метод е работил през 19 век, но няма да даде никакъв резултат при представителите на съвременното поколение.
Един модерен урок, независимо от предмета на обучение, е необходимо да бъде богат на визуални документи, сензитивни представи, подкрепен с множество упражнения за правене /експерименти или изработване на продукти и други подобни/.
Ресурси – видове:
- визуални – видеоклипове, кратки филмчета, презентации, табла и т.н.
- кинестетични – 3-D модели, модели в реален размер; материали като глина, пластилин, тесто от които се правят продукти и модели
- слухови – песни, музика, подкрепящи съдържанието записи
- интерактивни – изискващи участието на ученика в момента на представянето им, таблети, ресурси онлайн и други
Важно: Подготовката на ресурсите отнема време и подборът никак не е лесен в нашето съвремие, с наличието на толкова много медии и улесненото общуване между колегите преподаватели по интернет.
Подготовка на материалите:
- рязане на материали/шаблони
- изработване на модел
- снимане на копия
- изписване на задачи в тетрадките
- поправка на задачи в тетрадките
- поставяне на листчета, за отбелязване на важни страници
- подготовка на бяла/черна/интерактивна дъска
- изработване, пробване и качване на презентацията на компютър към интерактивна дъска, проектор и т.н.
- наличие на необходими средства за писане, ножици, маркери, хартия, лепила, гумички, калкулатори, линии, черни графитни моливи, екстра работни тетрадки и други
- наличие на телбод, скоч, кламери, пинчета и други
- проверка на годността на всички таблети и интерактивната дъска /в случай, че се използват по време на урока
Изработване на интерактивни уроци
Това е по-сложно и времеотнемащо действие при подготовката на един урок. Резултатът обаче със сигурност е много по-близък до поставената от учителя цел.
Съществуват множество платформи, които преподавателитеи в езиков лагер ЛъкиКидс използват, за да изработят своите уроци. В тях те могат да включат викторини, клипове, въпроси и отговори, кратки тестове, с които да направят учениците активни още по време на представяне на новия материал.
Това е методика за извличане на предишни натрупани познания. Тя е много успешна, тъй като работи със самоувереността на детето и неговата мотивация.
Успешна рецепта няма! Изключваме импровизацията, която може да доведе до смущаващи резултати /например, нецензурирано съдържание, по време на представянето на видеоклип от интернет, непроверен преди урока/.
В крайна сметка, учителят е творецът и всичко зависи от неговата крайна цел за този урок. Аз никога не забравям своята най-важната цел – да науча учениците на любов към самото учене, тоест процесът на учене за тях да бъде откривателство и забавление, правене чрез творчество.
Проиграване на урока по плана
В мислите на един преподавател често се появява въпросът “Ами ако не се получи?”. Ето защо той може да направи едно или няколко мисловни проигравания на урока. Целта е да се построи възможно най-ефективната структура, да се разместят представянето, задачите и упражненията така, че да имат максимум ефект.
Понякога нещо отпада, друго се появява. Този умствен процес е също толкова важен и за самия преподавател, за да може той да се изправи уверено пред своята аудитория и да отговори на нейните нужди.
Подготовка на класната стая
Често учителите не обръщат достатъчно внимание на тази част, а тя е изключително важна. От това как са подредени таблата, моделите, работните листове, ножиците, необходимите средства за писане и оцветяване, дори чиновете и масите, може да зависи безпроблемното протичане на урока.
Важно е да се помни, че няма идеални ситуации – във всеки един урок има момент Х, в който могат да се случат непредвидими събития. Как ще реагираме, говори за нашата подготовка, тоест нашия професионализъм.
Представяне на урока
Настъпва важният момент. Учителят става навигатор, ръководител, приятел и съветник. Заставането пред децата изисква влизането във всички тези роли.
Моменти на представянето:
- Въведението: то е като поантата в едно представление. Необходимо е да се привлече вниманието на публиката, тоест децата. С тях това не е трудно. Може да бъде необичаен въпрос, разказ или демонстрация.
- Същинската част: учителят разгръща темата, представя подтемите и последователно включва учениците в нейното разработване и упражняване. Същинската част включва не само упражнения, но и експерименти, правене на продукт, изработване на проект, демонстрация и т.н.
- Заключението: учителят обобщава темата с нейните подтеми, дава крайна оценка на работата на класа/групата. Отправя похвала към изявилите се и никога не критикува пред останалите тези, които не са се справили според очакванията му. Насърчава ги индивидуално да опитат отново и да повярват, че следващият път могат да го направят.
Добрият преподавател, какъвто е преподавателя в ЛъкиКидс, записва или прави своя мисловен разбор на представения урок за себе си. Той/тя разбира и анализира своите пропуски и какво може да подобри, за да се самоусъвършенства. Това е много важен момент за всеки професионалист, тъй като е част начина за подобряване на неговия/нейния личен преподавателски опит.
Структурата на един езиков урок в ЛъкиКидс не е по-различна от всичко описано до този момент. Пример за езиков урок, междинно ниво, тема “Облеклото”, представен като проектно-базирано обучение.
Тема: “Облеклото”
Подтеми:
- Части на облеклото – представяне, работа с речник
- Мода и предназначение
- Представяне на проект, свързан с облеклото – ревю, реклама, дизайн на дрехи, ателие за дрехи, бизнес план за продажба на облекло, облеклото в миналия век
Ресурси и материали:
- Презентация “Облеклото”
- Работен лист с речник /облекло и мода/
- Кратък клип “Модно ревю”
- Списания за мода и дрехи
- Реални дрехи за модели
- Картини с интересно облекло от минали епохи
- Картон, опаковъчна хартия, ножици, цветни маркери, моливи, пастели, лепила, отпадъчни материали /парчета плат, стереопор, глитъри, цветни панделки, цветна хартия, фолио и т.н./
Ход на урока
- Въведение: представяне на темата, дата, определяне на времевите граници за работа по темата.
- Същинска част:
- представяне на презентацията; работа с речника и значението на думите; обратна връзка за разбиране;
- разделяне на учениците в работни групи /2-4 ученика в група/.
- разпределяне на проектите по групите – може да бъде на случаен принцип чрез жребий или по избор;
- насоки за работа на групите.
- начало на работата в групи – поставяне на таймер; започване на работата, проучвания чрез ползване на интернет и работа с допълнителни средства /книги, списания, енциклопедии/ за изработка на продукта на проектната тема.
- представяне на готовия продукт на всяка група на английски език; останалите групи могата да задават въпроси за пояснение след приключване представянето на продукта.
- по възможност – изложба на готовите продукти, постери, табла, дизайни, или прожектиране на презентациите на видно място. Чудесна опция е да се използва някой от проектите в реалния живот на лагера.
- Заключение:
- обобщаване на темата за облеклото; заучени термини – затвърждаване.
- обратна връзка за работатата на всяка група и като цяло на класа.
- задаване на темата за следващия урок /проект/; поставяне на задачи за проучване.